Veelgestelde vagen
Heb je een vraag over het starten of ondersteunen van een crowdfundingsactie voor de KNRM? Mogelijk vind je het antwoord hieronder, waar we de meestgestelde vragen hebben verzameld. Staat jouw vraag er niet bij? Mail ons dan via het contactformulier.
Mijn vraag staat er niet tussen
Bij crowdfunding, ook veel publieksfinanciering genoemd, schakel je het grote publiek in om geld binnen te halen voor een bepaald doel. Door een grote groep mensen (particulieren, bedrijven en andere organisaties) te benaderen die allemaal een bijdrage doen, kan genoeg geld worden ingezameld om een plan te kunnen uitvoeren of een aanschaf te doen.
Als organisatie moet de KNRM investeren in huisvesting, reddingboten en opleidingen van vrijwilligers. Het geld dat daarvoor nodig is, zouden we bij een bank kunnen lenen, maar dat brengt kosten met zich mee. En dat geld besteden we liever aan ons reddingswerk. Via crowdfunding komt het geld van mensen en bedrijven die zich betrokken voelen bij de KNRM of het doel van de actie. Het worden ambassadeurs van onze organisatie en de acties zorgen voor publiciteit en promotie van ons werk.
De onderstaande manieren van crowdfunding worden het meest ingezet voor de KNRM:
-
Project-crowdfunding: het inzamelen van geld voor een concreet project, met een duidelijk einddoel in geld en tijd. Bijv. een overlevingspak voor een nieuw bemanningslid.
-
Event-crowdfunding: het inzamelen van gelden is gekoppeld aan een evenement. Deelnemers aan het evenement worden opgeroepen om geld op te halen voor het goede doel dat aan het evenement is gekoppeld. Dat kan zowel een eigen evenement zijn van de KNRM zelf (bijv. Captain of Sales) als een extern (dus door anderen georganiseerd) evenement zijn.
Ook wordt event-crowdfunding vaak gekoppeld aan persoonlijke doelen/evenementen: bijv. de hardloper die een marathon wil volbrengen en vrienden en bekenden vraagt hem te sponsoren ten behoeve van de KNRM.
- ‘Kom in actie’-crowdfunding: fans van de KNRM bedenken zelf activiteiten of verkopen zelfgemaakte producten om geld in te zamelen voor de KNRM. Dat kan variëren van een veiling tot een sponsorloop, verkoop van zelfgemaakte spullen tot de organisatie van een online pubquiz.
Een project wordt altijd geïnitieerd door een reddingstation of het hoofdkantoor. Dit zijn projecten waar vaak veel geld voor moet worden opgehaald, zoals de realisatie van een nieuwe reddingboot, een renovatie of vernieuwing van een boothuis, een realisatie van een campagne of een ander groter doel zoals een opleidingstraject voor onze vrijwilligers.
Acties zijn kleinschaliger. Je hebt vaak meerdere acties nodig om de projecten hierboven te realiseren. Acties kunnen worden geïnitieerd door iedereen en kunnen zo groot of klein worden aangepakt als je zelf wilt. Wil je bijvoorbeeld geld ophalen tijdens een bedrijfsfeest? Of ga je een eigen sponsorloop starten? Alles is mogelijk!
In de eerste plaats een leuk idee! Als je dat hebt, kun je snel en gemakkelijk aan de slag met je eigen crowdfundingsactie. Via de actiepagina maak je een actie aan en kun je los. Het is wel handig om vooraf te bedenken waarvoor je de actie wilt opzetten, bijvoorbeeld voor de KNRM algemeen, een specifiek reddingstation of een project/aanschaf. Zorg dat je jouw actie goed motiveert en dat je goed kunt uitleggen waarom je het doet en wat je actie precies inhoudt. Zo kun je andere mensen ook enthousiast maakt om te doneren om mee te helpen.
Bedenk een pakkende titel voor je actie en leuk je verhaal op met wat (liggende) foto’s van jezelf, je team of het einddoel.
Zet eerst een plan van aanpak op waarin je alle stappen die nodig zijn op een rij zet. Hieronder helpen we je op weg:
- Maak een helder plan waarmee je geld kunt gaan inzamelen. Beschrijf je idee in een korte, wervende tekst (pitch) zodat direct duidelijk is wat je plan inhoudt;
- Maak een actiepagina aan op https://www.samenvoorknrm.nl/
- Plan vaste momenten in voor jezelf wanneer je met jouw actie aan de slag gaat. Bedenk wat je kunt gaan doen om voor jouw actie geld in te zamelen;
- Vraag vrienden, familie en/of collega’s of ze willen helpen bij de activiteiten die je wilt organiseren;
- Wees niet onzeker. Natuurlijk willen mensen jouw actie ondersteunen!
- Vraag gericht donaties aan mensen die je benadert en/of bedenk vooraf hoe ze jou kunnen helpen;
- Plan je acties meteen in de agenda. Ook in die van de mensen die je vraagt om te helpen;
- Stel je doel vast: hoeveel geld wil je met jouw actie ophalen?
Lees ook de pagina met tips die we voor je hebben samengesteld.
Nee, de QR-code verwijst naar jouw actiepagina op het crowdfundingplatform. Geïnteresseerden komen dan direct op jouw donatieformulier uit en kunnen dan snel en gemakkelijk online doneren.
Bij matchfunding doet (meestal) een fonds of bedrijf een eerste inleg, vaak een percentage van het benodigde doelbedrag. Als het lukt om het restant via crowdfunding op te halen, wordt de bijdrage daadwerkelijk uitgekeerd. Deze manier van financieren is bedoeld om het vertrouwen te wekken van donateurs en een extra prikkel te geven om ook te doneren. Per project kan één keer matchfunding worden toegepast. Extra bedragen kunnen wel handmatig bij de donaties worden ingevoerd.
Dat kun je helaas niet zelf doen, maar onze fondsenwerver Jeroen Wooning doet dit graag voor je. Via j.wooning@knrm.nl kun je doorgeven om welk bedrag en voor welke actie of project deze donatie is.